[eng] This study addresses different issues concerning teaching and learning at secondary
education. Therefore, it encompasses a variety of active teaching methodologies such as
Project-Based Learning (PBL), Multiple Intelligences (MI) and cooperative learning.
First, it provides an overview of relevant concepts and authors that have set the path
towards innovative teaching. Second, it attempts to determine the existence of a typical
profile of intelligence in students who take their last year of compulsory secondary
education, that is, 4th of E.S.O. The study was carried out during the academic year
2016-2017 in Beat Ramon Llull in Inca, a high-school where students are grouped
according to the branch they take, that is, applied or academic. To do so, having
analysed and considered the educational implications of Howard Gardner’s Theory of
Multiple Intelligences, a diverse number of students of each class completed a series of
questionnaires which deal with different aspects that may have an impact on the
student’s acquisition of English as a Foreign Language (EFL). On the one hand, the
questionnaires analysed the role that motivation plays in the EFL classroom. On the
other hand, the research was narrowed down to establishing a common profile regarding
multiple intelligences depending on the branch chosen by such students. Thus, the
purpose of this study was to analyse and compare the results obtained in order to see if
there is any correlation between the subjects taken and the intelligences that
significantly prevail over the rest in each class. Apart from seeing the distinct profiles of
intelligence exhibited, this research also led to see the main strengths and weaknesses of
each group of students. Finally, a didactic proposal considering the main principles of
Project-Based Learning, Gardner’s Multiple Intelligences and cooperative learning
strategies will be designed.
[cat] Aquest estudi aborda diversos temes sobre l’ensenyament i l’aprenentatge a l’Educació
Secundària. Per tant, es farà referència a una sèrie de metodologies actives com ara el
treball per projectes, les intel·ligències múltiples i l’aprenentatge cooperatiu. En primer
lloc, l’estudi proporciona una breu descripció de conceptes i autors que han establert les
bases de l’ensenyament innovador. En segon lloc, aquest estudi pretén determinar
l’existència d’un perfil típic d’intel·ligència en estudiants que cursen el seu darrer any
d’Educació Secundària Obligatòria (4t d’ESO). L’estudi es va dur a terme durant el curs
acadèmic 2016 – 2017 al col·legi Beat Ramon Llull d’Inca, on els alumnes són agrupats
segons la branca que elegeixen, és a dir, ensenyances aplicades o ensenyances
acadèmiques. Així doncs, una vegada analitzades i considerades les implicacions
educatives de la Teoria sobre les Intel·ligències Múltiples de Howard Gardner, un
divers nombre d’estudiants de cada classe va completar una sèrie de qüestionaris, els
quals tracten diferents aspectes relacionats amb l’adquisició de l’anglès com a llengua
estrangera. D’una banda, els qüestionaris pretenen analitzar el paper que té la motivació
a l’aula d’anglès. D’altra banda, l’estudi es redueix a establir un perfil comú en relació a
les intel·ligències múltiples dels estudiants depenent de la branca que cursen. Per aquest
motiu, l’objectiu de l’estudi és analitzar i comparar els resultats obtinguts per tal de
veure si hi ha alguna correlació entre les assignatures cursades i les intel·ligències que
predominen significativament sobre la resta a cada classe. A part de veure els distints
perfils d’intel·ligència exhibits, aquesta investigació va conduir a definir les principals
fortaleses i debilitats de cada grup d’estudiants. Finalment, l’estudi inclou una proposta
didàctica dissenyada en funció dels resultats obtinguts i que, com a conseqüència, pretén
aplicar el principis del treball per projectes, les intel·ligències múltiples de Gardner i
l’aprenentatge cooperatiu.