Prevenir el abandono educativo en la educación secundaria profesional: aportaciones del alumnado y del profesorado.

Show simple item record

dc.contributor.author Pinya Medina, Carme
dc.contributor.author Pomar Fiol, María Isabel
dc.contributor.author Salvá Mut, Francisca
dc.date.accessioned 2019-01-31T10:40:06Z
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/148905
dc.description.abstract [eng]This article looks at the conditions underlying determination and educational success in vocational secondary education (basic vocational training and intermediate vocational training) from the perspective of education centres. To achieve this, we undertook a case study at two education centres in the Balearic Islands, based on a qualitative research process and providing the students and teachers involved with a voice of their own. The results show a high level of consensus among students and teachers regarding the key educational practices to prevent students from dropping out of vocational secondary education: proximity and availability of the teaching staff, confidence in the potential of the students, the demand and the evaluation of the students, the link with the world of work and proactive teaching in the classroom. They also agree on the main elements that enable these practices to prevent drop-outs: a small number of teachers in each group, a small number of students per class and good coordination among teaching staff. [eng]En este artículo analizamos las condiciones para la perseverancia y el éxito educativo en la educación secundaria profesional (formación profesional básica y ciclos formativos de grado medio) desde la perspectiva de los centros educativos. Para ello hemos llevado a cabo el estudio de caso de dos centros educativos de Baleares, en base a un proceso de investigación cualitativa dando la voz al alumnado y al profesorado implicado. Los resultados muestran un elevado grado de consenso entre alumnado y profesorado en cuanto a que los elementos clave en la prevención del abandono en la educación secundaria profesional son: proximidad y disponibilidad del profesorado, confianza en el potencial del alumnado, exigencia y evaluación del alumnado, vinculación con el mundo laboral y dinámica activa de las clases. También coinciden en apuntar como aspectos organizativos facilitadores de los mismos: un número reducido de profesorado en cada grupo, un número reducido de alumnos y alumnas en clase y una buena coordinación del profesorado.
dc.format application/pdf
dc.relation.isformatof Reproducció del document publicat a:
dc.relation.ispartof Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 2017, vol. 21, num. 4, p. 95-117
dc.rights (c) Universidad de Granada, 2017
dc.subject.classification 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure
dc.subject.other 37 - Education
dc.title Prevenir el abandono educativo en la educación secundaria profesional: aportaciones del alumnado y del profesorado.
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2019-01-31T10:40:06Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2075-01-01
dc.embargo 2075-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record