[cat] La investigació que es presenta sota el títol Les oportunitats de la inclusió escolar:
el cas de na Maria descriu, analitza i interpreta des d’un plantejament inclusiu, la
presència, la participació i l’aprenentatge d’una alumna amb discapacitat en el
centre públic del seu poble. La recerca es fonamenta des d’un punt de vista teòric
en el concepte de l’educació com a dret humà i en conseqüència, en
l’escolarització ordinària en entorns inclusius com a dret de tot infant, promoguda
extensament en les recomanacions internacionals. El procés de recerca
s’emmarca dins del paradigma qualitatiu de la investigació. S’utilitza el mètode
biogràfic-narratiu de la història de vida i, com a instruments per a la recollida de
la informació, es fa ús de les entrevistes i els grups de discussió. El resultat és la
història de vida de na Maria contada a través de la veu de les persones que de
més a prop l’han viscuda. De l’anàlisi i la interpretació de les dades es conclou
que la presència, la participació i l’aprenentatge de l’infant depèn més del canvi
contextual que fa l’escola que de les característiques de l’infant. Emergeixen un
conjunt d’iniciatives per encaminar el centre cap a una escola inclusiva, perquè
es demostra que la inclusió escolar és possible i suposa oportunitats
d’aprenentatge i d’inclusió social per a l’infant amb discapacitat, per a la seva
família, per als companys i per a la comunitat.