[cat] En l’assignatura de Llengua i literatura catalana de l’educació secundària
obligatòria (ESO) és una pràctica habitual incorporar lectures obligatòries. Els seu
objectiu és fer que els alumnes llegeixin, que aprenguin a interpretar el discurs
literari i a produir-lo i que coneguin diferents gèneres, temes i estils de la literatura.
La lectura obligatòria no només ha de servir per comprovar que l’alumne llegeix un
mínim de llibres a l’any, sinó que ha de ser una eina per fomentar la lectura per
plaer, l’esperit crític, la comprensió de significats subtils com la ironia o el subtext,
la imaginació i la creativitat. En l’àmbit de la lectura escolar obligatòria podem
analitzar diferents aspectes com el paper de les institucions educatives en
l’establiment d’un cànon literari, els diferents tipus de lectures obligatòries
(comunes, d’elecció, guiades o no guiades), els criteris de selecció, el debat entre
els clàssics i moderns, les formes de treballar la lectura dins l’aula i fora d’aquesta,
especialment des d’un enfocament comunicatiu, i finalment les eines i mètodes
d’avaluació. Els testimonis de diversos professors són el punt de partida d’un
anàlisi general de l’estat de la lectura obligatòria i del cànon escolar de l’ESO en
català a Mallorca, i és precisament el seu testimoni el que fa evident la necessitat
de continuar debatent i investigant sobre aquesta qüestió.