Ensenyament de genètica molecular i la bioètica a l’educació secundària obligatòria: Fins a quin punt està contextualitzat i actualitzat?

Show simple item record

dc.contributor Catany Escandell, Miquel
dc.contributor.author Morey Sancho, Pau
dc.date 2018
dc.date.accessioned 2019-05-30T12:18:25Z
dc.date.issued 2018-06-04
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/149408
dc.description.abstract [cat] En el marc de l’enseyament de la biologia, els coneixements sobre les bases moleculars de la genètica han estat tradicionalment classificats com a continguts abstractes i complexos. Així, en l’educació secundària obligatòria no s’expliquen fins al quart curs, quan la biologia és assignatura optativa i no tots els alumnes la cursen. Per altra part, els avenços tecnològics de les últimes dues dècades han introduït conceptes nous respecte a què suposa manipular aquesta informació genètica, reflectits al currículum educatiu en forma de mencions a l’enginyeria genètica i les seves implicacions en agricultura i salut. Per tant, l’ensenyament de la genètica molecular ha trascendit l’àmbit purament conceptual i també adquireix valor a l’hora de preparar els alumnes per afrontar aspectes que poden afectar la seva vida quotidiana, com per exemple els aliments transgènics i la teràpia gènica. A més, al tractar-se d’un camp en el què la recerca avança molt ràpidament, es preveu que les implicacions que comporta l’enginyeria genètica ocuparan un lloc important en les agendes socials i polítiques dels pròxims anys, i les decisions i dilemes ètics que sorgeixin poden provocar debats intensos entre la ciutadania. Aquest treball proposa analitzar la contextualització de l’ensenyament de la genètica molecular en l’àmbit dels estudis de ciència, teconologia i societat. S’analitzarà el grau de coneixement que tenen els joves sobre els temes d’actualitat relacionats amb la genètica molecular, així com les seves creences en temes que susciten debat a la societat en general. A més, també s’estudiarà el grau d’actualització de l’enseyament d’aquest tema respecte als conceptes i mètodes més novedosos. El resultat de la recerca donarà peu a una reflexió sobre la preparació que adquireixen els alumnes per afrontar aquests temes en un futur. Finalment, es farà una proposta d’intervenció en forma d’unitat didàctica per 4rt d’ESO. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject.other Genètica molecular ca
dc.subject.other ADN ca
dc.subject.other Contextualització ca
dc.subject.other Ciència ca
dc.subject.other Tecnologia i societat (CTS) ca
dc.subject.other Enginyeria genètica ca
dc.title Ensenyament de genètica molecular i la bioètica a l’educació secundària obligatòria: Fins a quin punt està contextualitzat i actualitzat? ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2018-12-19T10:36:53Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics