[cat] En aquest projecte de final de màster em proposo estudiar i comprovar com el
teatre, l’art de les emocions, pot esdevenir una eina inclusiva a les escoles. Tenint
en compte el centre escolar com un agent socialitzador, que trasmet valors,
tècniques i coneixements. Un dels objectius més importants, és que tots els
individus en un futur, siguin capaços de desenvolupar patrons socials de
comportaments adequats davant situacions quotidianes, tant individualment o en
grup. L’escola ha de trobar eines d’ensenyament que englobin tot tipus
d’alumnat.És ben sabut que hi ha alumnes que necessiten una mirada individual
però em sembla més encertat, així ho manifesta Pujolàs (2003) parlar de
personalització en lloc de parlar d’individualització. La idea de la individualització
s’associa a la fantasia que l’ideal seria que cada escolar rebés una atenció
individualitzada i pogués seguir el seu propi programa d’ensenyamentaprenentatge.Aquesta lògica pot portar a pensar que l’ideal seria atendre
l’alumnat individualment, en una situació de relació didàctica. Però penso que
aquesta és una via empobridora, en la qual el grup de companys i companyes
sembla que no té cap funció educativa i que només diposita la possibilitat d’influir
educativament en l’ensenyant. Personalització significa adequar a l’alumne el
treball que es fa a nivell col.lectiu, dins del seu grup, oferint-li possibilitats
diferents , donant-li un tracte distint, si cal, afavorint que l’ajudin en certes
activitats dins d’un plantejament de treball, compartint els objectius generals i la
situació de relació general de la classe afavorint-ne la inclusió. Analitzaré com el
teatre pot esdevenir una tècnica educativa útil i motivadora, a través de la qual
es pot dur a terme aquesta personalització, esmentada anteriorment així com
també com facilita a l’hora de forjar un sentiment de compromís amb un grup, a
tenir confiança en un mateix, a millorar l’expressió, a aprendre coneixements
funcionalment i a desenvolupar la creativitat lliurement amb diversió assegurada,
de manera equitativa i lliure per a tot tipus d’alumnat.