[cat] Els adolescents viuen en una societat de la informació, en què
constantment connectats, reben una gran quantitat d'informació i impactes a
través dels mitjans de comunicació i els mitjans de comunicació socials. Aquest
nou paradigma que viu l'educació del segle XXI exigeix als alumnes destreses
per dominar l'ús de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) i
obtenir una fonamentada formació en educació mediàtica per entendre el món
en ell viuen i desenvolupar-se com a individus de manera acadèmica, personal
i professional.
El present Treball Final de Màster té com a objectiu d'investigació
indagar sobre la presència d'una educació mediàtica en els currículums de
l'educació secundària obligatòria (ESO). En l'anàlisi s'aborda el problema des
de la perspectiva de l'ús de les TIC, l'adquisició de la competència digital i la
formació en educació sobre mitjans de comunicació. D'altra banda, ofereix una
proposta d’unitat didàctica sobre Educació mediàtica per donar resposta a
aquest canvi a l'era digital i de la societat de la informació que viuen els centres
educatius.
[spa] Los adolescentes viven en una sociedad de la información, en la que
constantemente conectados, reciben una gran cantidad de información e
impactos a través de los medios de comunicación y los medios de
comunicación sociales. Este nuevo paradigma que vive la educación del siglo
XXI exige a los alumnos destrezas para dominar el uso de las Tecnologías de
la Información y Comunicación (TIC) y obtener una fundamentada formación en
educación mediática para entender el mundo que les rodea y desarrollarse
como individuos de manera académica, personal y profesional.
El presente Trabajo Final de Máster tiene como objetivo de investigación
indagar sobre la presencia de una educación mediática en los currículos de la
educación secundaria obligatoria (ESO). En el análisis se aborda el problema
desde la perspectiva del uso de las TIC, la adquisición de la competencia digital
y la formación en educación sobre medios de comunicación. Por otra parte,
ofrece una propuesta de unidad didáctica sobre Educación mediática para dar
respuesta a este cambio a la era digital y de la sociedad de la información que
viven los centros educativos.
[eng] Adolescents live in an information society. Young people live connected
and receive a large amount of information and impacts through the media and
social networks. The new paradigm of 21st century education requires students
to master the use of Information and Communication Technologies (ICT) and
obtain a well-founded education in media education. Only then can they
understand the world around them and develop as individuals in an academic,
personal and professional manner.
This Final Master's Project aims to investigate the presence of media
education in ESO's curricula. The analysis addresses the problem from the
perspective of the use of new technologies, the acquisition of digital
competence and training in media education. On the other hand, the document
offers a didactic unit proposal on Media Education to respond to this change to
the digital age and the information society that schools live.