[cat] La sexualitat i l’afectivitat són factors considerats indispensables i determinants
a l’hora d’establir la pròpia identitat, un procés que té lloc durant l’adolescència.
Tant la Organització Mundial per la Salut (OMS) com la Organització de les
Nacions Unides per a la Cultura (UNESCO) remarquen la necessitat de
plantejar una educació sexual i afectiva des d’una perspectiva holística,
entenent la sexualitat com un àrea de desenvolupament humà. Tot i així,
existeix un elevat grau de desconeixement sobre la sexualitat i l’afectivitat en
l’entorn educatiu, en un context adolescent en el que es duen a terme
conductes sexuals imprudents i poc responsables.
Durant l’adolescència no només té lloc el despertar de la maduresa sexual, sinó
que s’estableixen els rols i models que acompanyaran l’adolescent durant la
seva vida. És per això que es fa totalment necessari plantejar una educació
sexo-afectiva amb perspectiva de gènere, en la qual l’educació sexual
s’assumeixi no només des d’una òptica anatòmica i fisiològica sinó que integri
altres aspectes afectius que permetin el desenvolupament integral dels
adolescents.
En aquesta línia, s’ha elaborat un qüestionari inicial per tal de detectar les
fortaleses i mancances de l’educació sexo-afectiva en diversos grups
d’alumnes de l’IES Josep Maria Llompart, així com els seus coneixements vers
aquesta temàtica. Seguidament, s’ha realitzar una proposta educativa per tal
d’incloure l’educació sexo-afectiva en el currículum de l’assignatura de Biologia
i Geologia a les Illes Balears, amb una seqüència d’activitats que permetin
treballar conceptes, procediments i actituds que permetin el desenvolupament
integral dels adolescents en quant a sexualitat i afectivitat, sempre tenint en
consideració la perspectiva de gènere