[cat] Ja fa més de sis anys que va esclatar la guerra civil a Síria i tots els progressos
que s’havien assolit en matèria d’educació per part del govern sirià s’han esvaït.
Amb aquests, també les oportunitats, els desitjos i els somnis d’una generació
que alguns ja donen per perduda: els infants i els joves refugiats. Després de dur
a terme una revisió bibliogràfica, s’ha dissenyat un programa d’acollida als
centres escolars de Secundària de les Illes Balears per assegurar un entorn de
protecció i una educació de qualitat dels joves refugiats sirians, a través de la
configuració d’unes estratègies pedagògiques promotores dels processos
resilients i de respecte cap a la diversitat cultural. L’orientador educatiu és la
figura que, per la seva capacitació pedagògica i les funcions que li corresponen,
té les competències per promoure i orientar-ne l’aplicació i el seguiment així com
els processos d’avaluació i valoració. Per aconseguir oferir una educació
intercultural, així com per donar resposta a un alumnat que ha patit experiències
vitals tan traumàtiques, cal invertir en la formació dels actors educatius a més de
configurar un treball en xarxa entre professionals i de col·laboració amb les seves
famílies.
[eng] It has been more than six years since the civil war began in Syria. Due to this war
all of the progress the Syrian government had been made in education issues,
have been lost. With these, also the opportunities, desires and dreams of a
generation that some already give up for lost: children and refugees. After
completing a bibliographic research, a welcome program has been designed to
support Syrian refugees and their inclusion into secondary schools of the Balearic
Islands. That insures an environment of protection and a quality education,
through the creation of certain pedagogical interventions to develop resilience
and respect towards cultural diversity. The educational counselor is the
professional that, because of their pedagogical abilities and requirements, they
have the knowledge to orientate and nurture the process and the follow up as
well as the evaluation and assessment. To be able to offer an intercultural
education and respond to a student that has undergone such traumatic vital
experiences, it is necessary to invest in the training of educational actors as well
as configure networking among professionals and in collaboration with their
families.