[cat] En aquest treball es presenta una experiència pràctica experimental de
creació amb un grup d’alumnes de 2n d’ESO de l’IES Isidor Macabich, Eivissa.
La música, des del principi del temps ha estat vinculada a les emocions i els
sentiments que aquesta provoca a qui la crea, la interpreta i l’escolta. Paraula i
música és la combinació musical que permet més expressivitat i exteriorització dels
sentiments, emocions i idees quan es tracta de comunicar un missatge.
La veu és l’instrument més antic, que tots tenim a l’abast i que fem servir per
comunicar-nos, per fer sons i per cantar amb plena llibertat amb aquesta gran
capacitat de fondre paraula i música en el mateix missatge.
L’ésser humà és creatiu per naturalesa, uns desenvolupem més aquesta virtut i
altres simplement la van deixant a un costat a mesura que van creixent. La
creativitat millora amb coneixements però també es pot manifestar de manera lliure
i autodidacta i a la vegada ser molt imaginativa.
Seguint els exemples d’altres països, sobretot el d’Anglaterra, a on la música i la
creació musical s’ha treballat i es treballa a dins del currículum de l’educació
secundària general des dels anys 70 (Glover, 2004), actualment a Espanya la
creació musical apareix contemplada als continguts del currículum de
l’assignatura de música a secundària, però això no demostra que hi hagi una
pràctica educativa musical general que abasti aquest concepte.
El que s’ha pretès en aquest treball és l’observació sobre com els alumnes
s’enfronten a una activitat de creativitat musical a on mitjançant la paraula i la
melodia, representin els seus missatges, idees, sentiments i emocions, proposant
als alumnes la composició / creació d’una melodia / cançó que ajudi a emfatitzar el
seu missatge.