[cat] De cada vegada més, els mitjans de comunicació, a través dels quals ens
informam, són digitals. Aquest fet obre la porta a les notícies falses o fake news
que han esdevingut un problema greu en aquests darrers anys. Diversos autors
demostren com aquestes notícies han estat la causa de canvis polítics i
econòmics recents.
Davant aquesta realitat hi ha estudis que demanen una actuació que eviti
la propagació d’aquestes notícies i la conseqüent manipulació de societat. Per
aquest motiu la Unió Europea va crear una comissió d’experts que indagassin
sobre aquest tema. Entre les diferents estratègies proposades per aquesta
comissió, a l’entorn educatiu ens efecte principalment la necessitat de treballar
l’alfabetització mediàtica (AM) i l’alfabetització informacional (AI).
Aquests dos conceptes, l’AI i l’AM, tenen múltiples definicions segons
l’autor que els utilitza. En aquest treball, per AI entendrem la capacitat que tenim
per a informar-nos mentre que la AM fa referència a la capacitat que tenim per
informar-nos a través dels mitjans de comunicació.
D’aquesta manera, en aquest document s’estableix l’objectiu de dissenyar
una tasca que permeti desenvolupar l’AI i l’AM dels alumnes de secundària. Per
fer això, es presenta una proposta amb quatre fases. Les dues primeres fases
van destinades a tot secundària i parteixen d’articles periodístics. En canvi, les
dues darreres fases van dirigides als nivells més superiors, a partir de quart
d’educació secundària obligatòria (ESO), i utilitzen articles científics com element
de partida.