[cat] La societat actual es caracteritza per les constants transformacions que
s’originen a un ritme vertiginós. Una realitat que a l’àmbit educatiu planteja
nous reptes i exigeix una capacitat d’adaptació. El que implica, entre altres
aspectes, implementar noves metodologies que situïn als alumnes al centre del
procés d'ensenyament-aprenentatge, despertin el seu interès, els motivin i, en
conseqüència, millorin el seu rendiment acadèmic.
Davant aquesta realitat, el present treball fi de màster se centra en
la gamificació, una de les metodologies innovadores que fa ús dels elements
del joc a fi d’augmentar la motivació de l’alumnat alhora que s’assoleixen uns
determinats objectius d’aprenentatge.
D’una banda, es revisa mitjançant una recerca bibliogràfica el concepte de
gamificació, el seu paper en l’àmbit educatiu i les possibilitats que ofereix per
ser aplicada en l'assignatura de física i química de segon d’ESO.
I d’altra banda, s'exposa el disseny d'una proposta didàctica basada en
la gamificació en relació al tema del moviment de l'assignatura de física i
química de segon d'ESO. Una proposta que ha estat implementada en el
desenvolupament del pràcticum i que ha evidenciat com la gamificació ofereix
millores en la motivació de l'alumnat, el seu interès pel procés d'ensenyamentaprenentatge i, en conseqüència, en el rendiment acadèmic.
Finalment, s’inclouen un conjunt de conclusions sobre l’ús de la gamificació a
l’àmbit educatiu, així com, les limitacions sobre la proposta didàctica
dissenyada.