[cat] La manera d’entendre el nostre entorn és recopilant informació simultàniament, a
través dels diferents sentits. Obtenim les informacions sobre característiques dels
objectes i esdeveniments que de vegades es dupliquen a partir d’aquestes
diferents modalitats sensorials. Aquestes informacions, moltes vegades, són de
naturalesa conceptual i les anomenem relacions intermodals, com per exemple,
els termes fosc o clar que encara que, inicialment, pertanyen al canal visual,
conceptualment es poden referir a sons, emocions... (Walker, 2016, p.1).
La finalitat del treball és, a partir de les investigacions duites a terme, al voltant de les
relacions intermodals, realitzar una proposta dirigida als alumnes de primer d’ESO, per
millorar la capacitat de relació de l’alçada del sons (agut-greu) amb la seva disposició
gràfica dins el pentagrama.
Es presenta una proposta didàctica, en la que a partir de les relacions intermodals entre
alçada tonal, color i mida, juntament amb un altre concepte plàstic, la perspectiva,
s’emmarca metafòricament la disposició espacial de l’alçada tonal dins el pentagrama.
La investigació es farà en base a dos grups: un investigat i un altre de control. Hi haurà un
test inicial previ per a tothom. Una fase d’intervenció amb el grup investigat on es
desenvoluparà una activitat individual i una cooperativa. Mitjançant un darrer test per als
dos grups, investigat i de control, es comprovarà l’efectivitat de la proposta.
Degut a la manca de temps real per a la investigació, el treball només comptarà amb la
part d’implementació: amb el disseny de totes les tècniques d’obtenció de dades i amb la
proposta didàctica però la seva execució no es durà a terme abans de l’entrega del treball.