[cat] La literatura normalment s’ha ensenyat a les escoles des d’un àmbit
historicista, a través de classes magistrals i amb una poca participació de
l’alumnat, que només sistematitza noms de corrents literaris i els seus autors
corresponents sense adonar-se’n de la importància dels valors o sentiments que
ens aporten els diferents textos literaris. És important defugir de les classes de
literatura de caire acadèmic i historicista i apostar, clarament des dels centres
educatius, per l’educació literària, és a dir, treballar la literatura d’una manera
més interdisciplinària conjugant teoria amb activitats relacionades amb l’oci i el
lleure: apostant per aquesta diversitat de matèries per el treball per projectes, el
taller literari o la ruta literària, que es pot combinar amb activitats relacionades a
l’àrea de llengua o a la de ciències naturals.
El present TFM pretén elaborar un estudi sobre diferents fonts
bibliogràfiques sobre didàctica de la literatura i poesia; i elaborar una proposta
didàctica que prengui com a base una ruta literària en la qual els alumnes hauran
de treballar l’expressió i la comprensió oral i escrita a través de la creació de
textos poètics sobre la descripció del paisatge, el seu entorn geogràfic més
pròxim, i la descripció emocional que li produeix aquest. A més, amb el material
que es presenta, hi ha la possibilitat de coordinar-se amb altres professors
d’assignatures que no tenen res a veure amb l’àrea de llengua i literatura perquè
aquesta unitat didàctica tengui un caràcter més interdisciplinari.