[cat] El present treball pretén donar la volta a la concepció negativa i perillosa que el
sistema educatiu i la ciutadania actual s’estigma del carrer, per una visió positiva
d’aquest espai informal i públic generador d’oportunitats, sobretot per aquells
col·lectius en risc d’exclusió social, i de convivència comunitària on contextualitzar
les pràctiques educatives. Per tant, es detalla la necessitat de passar d’un públic
passiu a l’apoderament ciutadà; i de l’espai tancat al territori a través de l’art
comunitari i els elements inclusius que s’amaguen darrera la seva praxis. Per
aquest motiu, es realitza un anàlisi bibliogràfic dels orígens, evolució i beneficis
psicosocials de l’art comunitari, com també del seu estat actual i del millor model
d’intervenció educativa, acompanyat d’un manual de recursos sobre pràctiques
artístiques comunitàries per a guiar la tasca docent i ciutadana cap a escoles i
societats més inclusives
[eng] The current research work has the aim to change the negative and dangerous
conception that the educative system and the present society have stigmatized
about streets, to another positive perception of the colloquial and public places that
generates opportunities, particularly in groups at risk of social exclusion, and of
community coexistence where contextualizing educational methods. Therefore,
there is an emphasis to pass from a passive public, to citizen empowerment; and,
from the closed areas to the public territories, all through the community art and the
inclusive tools that are behind that practice. For it, a bibliographic analysis from the
roots, evolution and psychosocial benefits of community art is carried out, as well
as it present situation and the best educational intervention model, complemented
with a resources manual about art community practices, to guide the teaching work
and citizens, towards more inclusive schools and societies.