[cat] El present treball té per objecte justificar la necessitat de la incorporació d’una figura
professional qualificada en l’àmbit social en el Departament d’Orientació dels centres
d’educació secundària de les Illes Balears, per donar resposta a les necessitats
socioeducatives de l’alumnat per tal de reduir l’abandonament escolar i,
conseqüentment les situacions de risc de la població, i augmentar el benestar social
de la comunitat.
La normativa educativa i en matèria de menors i famílies ha anat evolucionant per
adaptar-se a les noves realitats socials i fa possible i necessària la utilització de
noves estratègies i metodologies de prevenció i intervenció en diferents àmbits, i la
cooperació i col·laboració entre administracions i agents educatius i socials
competents en cadascun dels àmbits és imprescindible. Això possibilita la
incorporació de noves figures professionals als diferents àmbits.
L’atenció a la diversitat i en especial de les persones en situació de vulnerabilitat
esdevé clau per fer front als nous reptes i exigències creixents cap al Sistema
Educatiu. L’escola és un dels principals agents socialitzadors dels infants i
adolescents i l’educació que aquesta proporciona no es pot reduir a allò acadèmic i
curricular, sinó que ha d’oferir una educació integral i personal a l’alumnat per tal de
garantir l’èxit educatiu i social. Una figura professional de l’àmbit social a l’escola
possibilita una ampliació de mirada de l’educació, una obertura a la comunitat i una
major cobertura de les necessitats socioeducatives de l’alumnat.
A les Illes Balears ja hi ha hagut dues experiències de col·laboració entre les
conselleries competents en matèria d’educació i serveis socials per a la implantació
del professional de l’educació social als instituts d’educació secundària: Tècnics
d’Intervenció Socioeducativa (TISE) i Tècnics d’Intervenció Sociocomunitària
(TISOC).
Aquest treball pretén fer una anàlisi del programa TISOC, vigent a l’actualitat des del
curs 2017/18, a partir de les funcions establertes i la tasca que duen a terme aquests
professionals, a més de la valoració dels mateixos professionals i dels centres
educatius que compten amb la figura. I finalment, a partir d’aquesta valoració, fer
una proposta per consolidar la figura de l’educador/a social a l’escola, així com una
proposta d’un programa que aquests professionals poden desenvolupar als centres
educatius per prevenir i actuar en situacions d’absentisme escolar.