Del trastorn específic del llenguatge (TEL) al trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL): un canvi de concepció sobre els trastorns del llenguatge

Show simple item record

dc.contributor.author Aguilar-Mediavilla, E.
dc.contributor.author Buil-Legaz, L.
dc.contributor.author Esteller-Cano, A.
dc.contributor.author Pérez-Castelló, J.A.
dc.date.accessioned 2020-06-01T05:16:31Z
dc.date.available 2020-06-01T05:16:31Z
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/152663
dc.description.abstract [cat] El trastorn específic del llenguatge (TEL) es va definir com una alteració greu en l'adquisició i el desenvolupament del llenguatge, que podia afectar tant la comprensió com l'expressió, en absència de determinades causes i condicions. No obstant això, en els darrers anys els estudis han constatat que les dificultats del llenguatge rarament són aïllades, sinó que van acompanyades d'altres dificultats cognitives relacionades amb les habilitats de processament del llenguatge. A més, els requisits diagnòstics tant restrictius del TEL han fet que, en l'àmbit clínic, molts infants no es puguin diagnosticar d'aquest trastorn tot i les seves mancances, i que, per tant, no puguin rebre l'atenció que necessiten. Això ha fet que recentment es promogués un estudi de consens en l'àmbit anglosaxó (el projecte CATALISE) que ha comportat un canvi en l'etiqueta diagnòstica, de TEL a trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL), però també, i més important, un canvi de perspectiva diagnòstica, que ha passat d'estar enfocada en el diagnòstic estàtic a una de més dinàmica, basada en criteris de persistència temporal i en les necessitats d'intervenció. Aquest fet ha comportat, de manera secundària, un canvi en la classificació de les dificultats del llenguatge, que ha passat de basar-se en característiques diagnòstiques a basar-se en el tipus d'intervenció que requereix cadascuna d'aquestes dificultats. En aquest article abordarem, des d'aquesta nova concepció, la definició i els criteris diagnòstics d'aquest trastorn, les seves característiques i els seus signes precoços d'alerta.
dc.format application/pdf
dc.relation.isformatof https://doi.org/10.1344/LSC-2019.17.7
dc.relation.ispartof Llengua, Societat i Comunicació, 2019, num. 17, p. 70-85
dc.rights , 2019
dc.subject.classification Educació
dc.subject.classification 159.9 - Psicologia
dc.subject.other Education
dc.subject.other 159.9 - Psychology
dc.title Del trastorn específic del llenguatge (TEL) al trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL): un canvi de concepció sobre els trastorns del llenguatge
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.date.updated 2020-06-01T05:16:31Z
dc.subject.keywords Trastorn Específic del Llenguatge
dc.subject.keywords trastorn del desenvolupament del llenguatge
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.doi https://doi.org/10.1344/LSC-2019.17.7


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics