[cat] En aquest treball d’investigació faré una crítica de la metodologia clàssica en l’ensenyament de l’univers i l’origen de la Terra, a l’assignatura de Ciències Socials, dins l’educació primària. A través de la investigació, fonamentada en documents científics i experiències durant els pràcticums, defensaré la metodologia realista per a l’estudi de l’univers, ja que l’objectiu del docent ha de ser que l’alumne aconsegueixi un aprenentatge significatiu. Això és possible a través d’una metodologia on l’alumne, en aquest cas de primària, pugui experimentar, manipular i entendre d’una forma realista, dins contextos reals, els elements que composen l’Univers i l’origen de la Terra, essent el propi alumne el protagonista de l’aprenentatge. Aquest treball també inclou activitats i recursos didàctics per donar idees als docents per aconseguir un aprenentatge significatiu en els alumnes, sobre el tema de l’univers.
[eng] In this research work, I will review the classical methodology in the teaching of the universe and the Earth’s beginning, of the social sciences’ subject in the primary school. Through the research, based on scientific documents and experiences during the practicums, I will defend the realistic methodology for the study of the universe, because the aim of the teacher must be that the student gets a meaningful learning. This is possible through a methodology where the student, in this case of primary school, can experience, to handle, and understand in a realistic way, in real contexts, and understand in a realistic way, in real contexts, the elements that make up the Universe and the origin of the Earth, being the student himself the protagonist of the learning. This work also includes activities and didactic resources to give ideas to the teachers to get a meaningful learning on the students, on the lesson about the universe.