[cat] La metodologia de l’Aprenentatge Basat en Problemes sorgeix des del corrent
pedagògic del constructivisme com a resposta a les necessitats de canvi dins el
sistema educatiu. Els canvis recents de la societat tenen una gran repercussió
en el món de l’educació. L’ABP permet treballar més a fons una sèrie
competències que es troben infrarepresentades dins l’educació “tradicional”.
Aquesta metodologia promou que siguin els alumnes el centre del seu propi
aprenentatge, i els proporciona les eines i procediments per a que aprenguin a
desenvolupar de forma autònoma capacitats com el raonament, el pensament
crític, la presa de decisions o la creativitat. Aquest treball pretén indagar en fonts
bibliogràfiques per tal de conèixer el funcionament d’aquesta metodologia: en
què es basa, com es planteja, com s’aplica, quins avantatges presenta i en quin
estat es troba. A partir de l’estudi del marc teòric sobre Aprenentatge Basat en
Problemes, el treball té com a objectiu presentar una proposta de projecte per a
aplicar aquesta metodologia en el curs de 1r d’ESO de forma interdisciplinària,
on en el cas concret engloba les assignatures de biologia, català i matemàtiques.
Als alumnes se’ls plantejarà una problemàtica real i propera sobre l’ecologia
marina de les nostres illes. El projecte està ideat per a que els alumnes treballin
de manera cooperativa i utilitzin el pensament hipotètic-deductiu per a esbrinar
la causalitat del problema i arribin a tenir els coneixements i capacitats
necessàries per trobar-hi possibles solucions. El projecte conclou amb una sèrie
de productes finals que reflecteixin les competències adquirides al llarg d’aquest.
La proposta es desenvolupa en un context d’hipotètica aplicació a l’IES Felanitx
però està plantejada de tal manera que pugui ser extrapolada a qualsevol Centre
de les Illes Balears.