[cat] En l’actual era de la informació i la comunicació, les necessitats educatives
dels joves són diferents a la passada era industrial. És per això que el sistema
educatiu s’ha d’adaptar a aquesta nova situació. Els centres i els docents han de
formar-se i innovar en metodologies de l’ensenyament i l’aprenentatge que permetin els futurs ciutadans ser més crítics, creatius, negociadors, empàtics i que
sàpiguen treballar en equip. Per això és important que els alumnes desenvolupin
aquestes competències transversals a través del treball cooperatiu, el qual els
permet assolir les competències pròpies de la matèria alhora que augmenten les
competències socials i la cohesió del grup-classe, millorant el clima d’aula i derivant en millors resultats acadèmics.
En aquest sentit, aquest treball fa una anàlisi de l’estat de la qüestió en relació a la convivència i l’èxit acadèmic als centres, i de la necessitat d’aplicar metodologies innovadores a l’aula per aconseguir els tres objectius de la innovació
educativa: presència, participació i progrés. També es fa palesa l’aplicació que
tenen les disciplines de l’àmbit CTEM (de l’acrònim en anglès Science, Technology, Engineering & Mathematics)
1 en la societat del segle XXI i la poca estima
que en tenen els estudiants.
Per això es proposen tota una sèrie d’etapes formatives que han de dur a
terme els professors de les assignatures de ciències experimentals (Biologia i
Geologia i Física i Química), tecnologia i matemàtiques per arribar a treballar de
forma multidisciplinària el currículum i les competències a través de l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP). D’aquesta manera s’aconsegueix un objectiu
triple: engrescar els alumnes en l’àrea CTEM, millorar la convivència i cultura de
i millorar l’èxit educatiu i personal del màxim possible d’alumnes.