[cat] L’exclusió social i, per conseqüència, la vulnerabilitat són un problema present dins la nostra societat i sovint afectades negativament pel context on es desenvolupa la persona. Aquest fet també repercuteix en el món educatiu, amb la presència de nins/es que viuen aquesta situació.
Aquesta investigació s’ha centrat en aquesta problemàtica d’exclusió i per altre banda amb la inclusió/integració social i els beneficis que generen les activitats relacionades amb la música, com activitats artístiques i d’oci.
A més de l’anàlisi teòric, s’ha realitzat un estudi del projecte “Sons de Barri” com a punt de partida i s’han revisat els programes de El Sistema, Vozes i In Harmony, dirigits a població amb situacions socials desfavorables. S’han realitzat entrevistes amb ex-participants de “Sons de Barri” i un panell Delphi d’experts amb projectes músico-socials dins l’àmbit autonòmic, nacional i internacional per conèixer, a través d’indicadors i l’anàlisi de 5 programes basats en evidències relacionats amb col·lectius vulnerables, els aspectes més importants per crear un projecte social.
L’impacte social, com també la sostenibilitat i la viabilitat de l’impacte són els aspectes més importants considerats pel grup d’experts. Tot i que coincidint amb les entrevistades, la implicació de les famílies destaca positivament en l’èxit del programa músico-social.
[eng] Social exclusion and, consequently, vulnerability are a problem in our society and are
negatively affected by the context in which the person develops. This fact also has
repercussions on the world of education, with the presence of children who see this s ituation.
This research has been focused on the problem of exclusion and, on the other hand, on social
inclusion/integration and the benefits generated by activities related to music, as well as artistic
and leisure activities.
In addition to the theoreti cal analysis, a study of the "Sons de Barri" project has been carried
out as a starting point and the programs of El Sistema, Vozes and In Harmony aimed at people
in unfavo u rable social situations, have been reviewed. Interviews have been held with former
participants of Sons de Barri" and a panel of experts with musical social projects in the
autonomous, national and international field to know, through indicators and the analysis of 5
programs based on evidence related to vulnerable groups, the most imp ortant aspects to create
a social project.
The social impact, and also the sustainability and the feasibility of the impact are the most important aspects considered by the band of experts. Although coinciding with the interviewed, the implication of the families excels positively at the success of the musical-social projects