[cat] El paper que té el departament d’Orientació Educativa dins els nostres
centres és de gran importància en relació a les diferents problemàtiques que es
poden trobar avui dia i afecten als nostres alumnes. Una de les problemàtiques
més actuals és la que té a veure amb l’assejtament entre iguals. La violència,
agrupa un gran nombre de comportaments diferents; des de conductes
disruptives a l’aula, conductes incíviques al centre, intimidació a companys a
través d’insults, amenaces, agressions...
A través d’aquest treball es pretén, fer una recerca bibliogràfica en quant al
concepte de bullying i recolçant-nos d’aquest marc teòric, estudiar el cas d’un
alumne que ens preocupa dins una aula de primer d’ESO d’un IES de Mallorca.
Estudiem la situació real a través de l’observació directa a l’aula, al pati... i a
través d’uns qüestionaris, per analitzar-ho posteriorment amb la tècnica del
sociograma. Les conclusions plantegen que es necessita temps i diferents
eines per tancar un cas d’assetjament. Així i tot, pensam que es tractaria d’un
cas d’assetjament escolar, d’exclusió social.
[spa] El papel que tiene el departamento de Orientación Educativa en
nuestros centros es de gran importancia relacionado con las diferentes
problemáticas que se pueden encontrar hoy en día y que estas afectan a
nuestros alumnos.
Una de las problemáticas más actuales es la que tiene que ver con el bullying
entre iguales. La violencia, agrupa un gran nombre de comportamientos
diferentes; desde conductas disruptivas en el aula, conductas incívicas en el
centro, intimidación a compañeros a través de insultos, amenazas, agresiones..
Con este trabajo se pretende, hacer una búsqueda bibliográfica referente al
concepto de bullying y respaldándonos de este marco teórico, estudiar un caso
de un alumno que nos preocupa dentro de una clase de primero de ESO de un
instituto de Mallorca.
Estudiamos la situación real a través de la observación directa en la clase, en
el patio... y a través de cuestionarios, para analizarlo posteriormente con la
técnica del sociograma. Las conclusiones plantean que se necesita tiempo y
diferentes herramientas para cerrar un caso de acoso. Así mismo, pensamos
que se considera de un caso de acoso escolar, de exclusión social.
[eng] The role of the Department of Educational Orientation in our schools
is of great importance with relation to the various problems that one can find
that affect our students these days.
One of the more current problems has to do with bullying between peers.
Violence as a term groups together several different behaviors; from disruptive
conduct in the classroom, uncivil conduct in the school, intimidation of
schoolmates though insults, threats, aggression, etc.
In this paper we intend to consider the literature regarding the concept of
bullying and, with the support of this theoretical framework, make a case study
of a student who has come to our attention in a class of the first year of
secondary school in Mallorca.
We study the actual situation through direct observation in the class, on the
playground, and through questionnaires to be analyzed afterward using the
sociogram technique. The conclusions suggest that it requires time and various
tools to solve a case of harassment. Likewise, we consider it a case of bullying,
of social exclusion.