[cat] Per tal d'oferir als alumnes una educació per a la vida, és essencial promoure
l'aprenentatge significatiu, el pensament crític i la formació en mitjans digitals i
visuals. Amb aquesta intenció, el present treball enfoca l'assignatura d'anglès a
l'Educació Secundària Obligatòria des d'una perspectiva marcada pels
següents elements: la intertextualitat entre la literatura i el cinema, el racisme
com a element transversal, l'alfabetització visual i la interdisciplinarietat.
Després de portar a terme una breu recerca teòrica sobre els elements que
constitueixen la base de la nostra perspectiva i una aproximació a diferents
investigacions i experiències relatives al tema, es proposa una unitat didàctica
basada en les metodologies cooperativa i comunicativa on les connexions
intertextuals entre textos literaris i textos audiovisuals permetran practicar la
comparació com a estratègia d'aprenentatge actiu. També cal destacar que no
només s'avaluarà el racisme present a produccions fílmiques i literàries, sinó
que també s'analitzaran escenes racistes d'articles de premsa actuals per
apropar l'aprenentatge a la realitat social que envolta als alumnes. A més,
s'establiran connexions entre el text escrit, el text audiovisual i la imatge. En
definitiva, al finalitzar la unitat didàctica els alumnes haurien d'haver après a
cooperar, reflexionar, treure conclusions, empatitzar, criticar, dialogar,
argumentar, observar, escoltar i llegir.
[eng] In order to provide students with an education for life, it is essential to promote
meaningful learning, critical thinking and training in digital and visual media.
With this in mind, this paper approaches the subject of English in Compulsory
Secondary Education from a perspective marked by the following elements:
intertextuality between literature and cinema, racism as a transversal theme,
visual literacy and interdisciplinary links with other subjects. Thus, throughout
the didactic unit proposed, based on cooperative and communicative
methodologies, the intertextual connections between literary texts and
audiovisual texts will allow students to practice comparison as an active
learning strategy. It should also be highlighted that racism will not only be
evaluated in film and literary productions, as racism scenes from current press
articles will also be analyzed to connect the learning experience to the social
reality that surrounds students. In addition, bridges between the written text, the
audio-visual text and the image will be established. In short, at the end of the
didactic unit, students should have learned to cooperate, rethink, draw
conclusions, empathize, criticize, discuss, argue, observe, listen and read.