[cat] El present treball final de màster s’elabora amb el propòsit de dotar a la
comunitat educativa del CEIP Robines (Binissalem) de competències per tal de
detectar, prevenir i actuar davant situacions de bullying LGTBIfòbic. La
proposta es tradueix en l’elaboració d’un projecte de capacitació engegat pel
professional tècnic de serveis a la comunitat (PTSC) i s’emmarca dintre de
l’àmbit 3 “programes de prevenció, gestió de conflictes, orientació sexual i
identitat de gènere o mesures d’igualtat” d’un EOEP.
La diversitat sexual i de gènere s’ha d’incloure a l’etapa d’educació
primària per tal de prevenir possibles conseqüències greus a l’edat adulta i el
suport social permet que no es produeixi una interiorització de l’estigma de
l’alumne afectat o el contagi de l’estigma del grup d’iguals. No obstant això, la
recent normativa que ha sorgit a les Illes Balears en aquest àmbit d’intervenció
és relativament recent i molts professionals no saben com afrontar aquest tipus
específic de problemàtiques.
Es realitzen tallers dirigits al claustre de professorat i altres professionals
de la comunitat del CEIP Robines a partir de la creació d’un protocol amb
mesures específiques contra l’assetjament escolar LGTBIfòbic. A més, es fan
sessions destinades als alumnes de sisè de primària a través del joc i l’ús de
recursos pedagògics audivisuals per tal de rompre els estereotips de gènere i
de normativitat sexual. El projecte culmina amb taller de teatre fòrum destinat
als alumnes i a les seves famílies on, a través de les arts escèniques, es creen
estratègies creatives davant situacions d’assetjament escolar LGTBIfòbic.
El treball permet explorar les potencialitats i limitacions del PTSC en aquest
tipus d’iniciatives, la possibilitat de mobilitzar recursos a la comunitat i treballar
des d’una visió sistèmica aquesta matèria. Així mateix, existeix la possibilitat
d’estendre la implementació d’aquest projecte pilot a altres centres de primària
de les Illes Balears.