[cat] L’aprenentatge és l’objectiu primordial de l’ensenyament escolar. Venim d’un
model d’ensenyament tradicional on l’alumnat era un ens que només havia de
memoritzar i on les matèries s’organitzaven de forma separada. El docent
exposava la seva saviesa i els alumnes l’havien de fer seva. Actualment, aquest
model ha sofert un canvi palpable ja a les aules, on els estudiants són els
promotors del seu coneixement i els professors són més que una figura plena de
sabers, són els guies d’aprenentatge.
El món de la ciència cada vegada té més rellevància a nivell social i les empreses
demanen més professionals que sàpiguen fer alguna cosa més que recitar
paraules apreses de memòria. Necessiten persones que tinguin capacitat de
resolució de problemes, que puguin aprendre d’altres camps, que relacionin
conceptes i procediments, capaces de fer feina cooperativa, entre d’altres.
D’aquesta necessitat de canvi neix el concepte STEM, acrònim anglès el qual
inclou les ciències, tecnologia, enginyeria, i matemàtiques i presenta una infinitat
de fórmules per a motivar als alumnes i aconseguir l’aprenentatge amb una
perspectiva integradora i fent èmfasi a les aplicacions en el món real.
L’article 28 del decret 34/2015 de 15 de maig pel qual s’estableix el currículum
de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears diu que “per fomentar la
innovació i promoure l’autonomia dels centres, la concreció curricular es pot dur
a terme mitjançant projectes específics adreçats a millorar l’èxit escolar que
assegurin als alumnes l’adquisició de les competències i els objectius del
currículum”.
La proposta didàctica que presentaré, se centra en el Bloc 4: Les persones i la
salut de la matèria Biologia i la Geologia com eix vertebral i pretén ser d’utilitat
a les aules amb l’objectiu de crear aprenentatge significatiu i transformar als
alumnes en persones adultes més competents. Em decantaré per l’Aprenentatge
Basat en Projectes i Problemes (ABP) com a metodologies d’aprenentatge.