[cat] En el context educatiu actual, l’atenció a la diversitat ha esdevingut com un dels
pilars sota els quals es sustenta el sistema educatiu, la qual ha d’estar en
consonància amb la societat plural que tenim. L’aprenentatge cooperatiu és una
metodologia prou estudiada i recolzada per autors de prestigi com Pere Pujolàs
i que mostra la seva efectivitat per atendre a la diversitat de l’aula, al mateix
temps que augmenta la motivació de l’alumnat i millora el clima de classe. Tot i
això la realitat a les aules és diferent i es segueix apostant per metodologies que
fomenten la competitivitat i l’individualisme, valors que no reflecteixen la societat
actual i que donen peu al fracàs escolar d’un important nombre d’estudiants. Per
tal de rompre aquesta realitat, el present treball final de màster ofereix un conjunt
d’activitats cooperatives per aplicar-les a l’assignatura de Biologia i Geologia,
plantejades a diferents moments de la Unitat Didàctica, per treballar continguts
específics del currículum de les Illes Balears, els quals es poden agrupar en
aquells relacionats amb el Regne Plantes.
[eng] In the current eduacational context, the diferentiation has become one of the
backbones that sustains today’s education, which has to work in harmony with
the plural society we maintain. The cooperative learning is a methodology quite
studied and supported by authors with a great status, like Pere Pujolàs, that
shows its effectiveness for embracing the diversity of the class, while also
enhancing the students motivation and creating a better atmosphere inside the
classroom. Nonetheless, the reality of the class is quite different and the
methodology that promotes competitiveness and individualism is still going on,
those being values that don’t reflect today’s society and that leads a huge number
of students to school failure. To break off from this reality, the present master’s
final project offers a whole set of cooperative activities to be applied to the
subjects of Biology and Geology, both carried out on different moments of the
lesson plan, to work on specific contents from the curriculum of the Balearic
Islands, which can be tied to those related to the Plantae Kingdom.