[cat] Moltes relacions matemàtiques s’ensenyen com un dogma que s’ha de creure,
sense donar oportunitat a l’alumnat a descobrir-les o a investigar perquè són així;
per aquest motiu sovint resulten massa formals i estranyes a l’alumnat.
El fet que aquestes relacions no s’ensenyin d’una altra forma a vegades és degut
a que les eines matemàtiques requerides per poder demostrar-les amb rigor són
massa avançades per a l’alumnat a qui s’ensenya. Una manera de superar
aquest problema és buscar formes alternatives, segurament menys rigoroses
però més pràctiques i intuïtives d’ensenyar aquests continguts.
Aquest treball fi de màster proposa abordar aquest problema des de dos angles
diferents: mitjançant un projecte en què l’alumnat, primer descobrirà com
comprovar relacions emprant el mètode científic, i segon, exercirà de docent per
a un altre grup d’alumnes, explicant el tema que han treballat. Per una banda, el
mètode científic permet descobrir i mostrar les relacions matemàtiques
mitjançant l’experimentació i donant un paper actiu als alumnes. Per altra banda,
el fet d’haver d’explicar el tema fa que els alumnes presentin un major interès i
una major comprensió i a més, s’aconsegueix rebaixar el nivell de formalitat ja
que els alumnes s’ho expliquen entre ells.
La proposta didàctica d’aquest treball llavors, és un treball per projectes,
anomenat “Som investigadors” enfocat a 3r d’ESO. En aquest projecte els
alumnes adopten el rol d’investigadors i descobreixen els volums de cossos
geomètrics emprant eines experimentals i aplicant el mètode científic. Com a
investigadors, un cop tenen els resultats, els comparteixen primer amb les
experts, els altres alumnes de la seva classe. Finalment, divulguen el seu saber
ensenyant a un altre grup de 3r d’ESO els seus resultats sobre els volums dels
cossos geomètrics.