[eng] The emergence of the Internet and Web 2.0 has brought about a turning point
in the way we communicate and share information. With the rise of social
networks and numerous other tools that are now available to everyone,
companies have been forced to adapt to this phenomenon, and thus manage
one of their most important intangible assets, online reputation. In this paper,
we will try to explain what online reputation is, its management and control,
which must be a persistent, tenacious and adapted to the different changes we
face daily in the versatile world of technology. Special emphasis will also be
placed on the famous online reputation crises, as well as their dangers and
what are some plans to deal with them.
[spa] La llegada de Internet y la Web 2.0 ha provocado un antes y un después en la
forma en la que nos comunicamos y compartimos información. Con el auge de
las redes sociales y otras numerosas herramientas que se encuentran
actualmente al alcance de todos, las empresas se han visto obligadas a
adaptarse a este fenómeno, y gestionar así uno de sus activos intangibles mas
importantes, la reputación online. En este trabajo, voy a intentar explicar en que
consiste la reputación online, su gestión y control, lo cual debe ser un
seguimiento persistente, tenaz y adaptado a los diferentes cambios a los que
nos enfrentamos diariamente en el versátil mundo de la tecnología. También se
hará especial hincapié a las famosas crisis de reputación online, así como sus
peligros y cuales son algunos planes para hacerle frente.