[cat] La present tesi doctoral es centra en els mètodes d’estudi del procés creatiu de l’actor.
La investigació plantetja còm podem estudiar aquest fenòmen artístic i quines perspectives científiques han intentat donar resposta a aquest fet. L’objectiu ha estat realitzar un recorregut crític per les diferents línies de coneixement desenvolupades per les disciplines contemporànees associades a les ciències de l’espectacle per donar una nova lectura sobre aquest procés creatiu.
Per això, hem delimitat tres perspectives d’analisi: 1) l’actor com a fenòmen de significació i comunicació; 2) l’actor como a fenòmen sociocultural; i 3) l’actor com a fenòmen psicofísic. La primera vessant comprèn els estudis semiòtics; la segona els estudis socio-antropològics i la tercera els estudis psicològics, biològics i l’àmbit de les neurociències.
L’estudi proposat ens permet fer una reinterpretació del components que integren l’art de l’actor aportant fonaments
[spa] La presente tesis doctoral se centra en los métodos de estudio del proceso creativo del actor.
La investigación plantea cómo podemos estudiar dicho fenómeno artístico y qué perspectivas científicas han intentado dar respuesta a ello. El objetivo ha sido realizar un recorrido crítico por las diferentes líneas de conocimiento desarrolladas por las disciplinas contemporáneas asociadas a las ciencias del espectáculo para propiciar una nueva lectura sobre dicho proceso creativo.
Para ello, hemos delimitado tres perspectivas de análisis: 1) el actor como fenómeno de significación y comunicación; 2) el actor como fenómeno sociocultural; y 3) el actor como fenómeno psicofísico. La primera vertiente abarca los estudios semióticos; la segunda los estudios socio-antropológicos; y la tercera los estudios psicológicos, biológicos y el ámbito de las neurociencias.
El estudio propuesto nos permite hacer una reinterpretación de los componentes que integran el arte del actor aportando fundamentos científicos para una teoría de la interpretación escénica.
[eng] This dissertation focuses on the methods of study of the actor’s creative process. Research has opened the question of how to study this artistic phenomenon and of which scientific perspectives may be able to respond to it. The objective here has been to cover, in a critical way, the different areas of knowledge developed by contemporary disciplines associated with the performing sciences, in order to promote a new reading of the actor’s creative process.
To fulfil this objective, three analytical perspectives have been delimited: 1) the actor as a phenomenon of signification and communication; 2) the actor as a sociocultural phenomenon; and 3) the actor as a psychophysical phenomenon. The first line of analysis stands within Semiotics; the second branch touches upon Socio-Anthropology; and the third one connects with Psychology, Biology, and Neuroscience.
The study proposed here allows us to reinterpret the components that form the art of the actor, providing scientific foundations for a theory of performance.