[cat] La preparació per a la carrera és entesa com un procés pel qual l’estudiant, amb
assessorament de l’orientador/a o tutor/a, posa en marxa mecanismes
d’autoconeixement, de coneixement del seu entorn acadèmic i laboral i de presa
de decisions per tal d’organitzar el seu futur a nivell formatiu i professional.
Normalment, aquest procés es dona dins l’etapa de l’educació secundària
obligatòria, amb més èmfasi als dos darrers cursos (3r i 4t d’ESO). Segons
diversos autors, aquest procés representa una de les tasques més importants
dins l’orientació educativa, atès que juga un rol essencial en la inserció dels
alumnes adolescents dins la societat, alhora que influencia i determina aspectes
com la identitat personal i professional, el benestar, i la satisfacció vital a llarg
termini.
No obstant, per a una adequada preparació i desenvolupament de la carrera
després de la secundària són importants processos com la maduresa vocacional,
que comença a tenir lloc a l’adolescència, una etapa plena de canvis i marcada
per la transició i els dubtes. Per aquesta raó, i més dins el context socioeconòmic
en què es troba la societat actual, és de gran importància estimular aquesta
maduresa i acompanyar els alumnes durant el procés d’exploració, descobriment
i reflexió dels seus interessos mitjançant la orientació acadèmica, professional i
vocacional.
En aquesta línia, el present treball pretén fer una revisió envers la conducta
vocacional a l’adolescència, concretament, a l’etapa de Secundària. Tot seguit,
es realitzarà una proposta de millora envers l’orientació professional, acadèmica
i vocacional prenent com a referència l’alumnat de 3r d’ESO de l’IES Nou Llevant
de Palma, amb l’objectiu d’aconseguir una millora en la seva maduresa
vocacional i en la seva presa de decisions acadèmiques i laborals futures.