[cat] La disfressa forma una part fonamental del joc simbòlic. Jugar a ser un altre transforma l’infant en allò que desitja ser, i la immersió en el joc aporta a l’infant les eines necessàries per experimentar amb la seva personalitat, la seva identitat i el seu potencial creatiu, entre altres aspectes. Aquesta dimensió lúdica i simbòlica de la disfressa resulta tan atractiva que esdevé un joc compartit per ambdós sexes i és, a més a més, un dels pocs aspectes del joc que ens acompanyen dins l’edat adulta. Al llarg dels últims quaranta anys, la disfressa infantil ha estat introduïda a les escoles de l’Estat espanyol gràcies a la recuperació de festes populars com el carnaval després d’haver estat censurades durant la dictadura franquista (1939-1975). La disfressa infantil actual és, en bona part, una herència del carnaval que ha arribat als nostres dies, deformat a causa de profunds canvis històrics. En aquest treball s’analitza el paper de la disfressa infantil actual amb una mirada històrica per tal d’esbossar una sèrie d’orientacions didàctiques que pretenen recuperar l’esperit creatiu de la disfressa des de l’àrea d’Educació Artística.
[eng] The costume is a fundamental part of symbolic play. Playing at being the other transforms the child into what he or she wishes to be, and immersion in play provides the child with the necessary tools to experiment with his or her personality, identity and creative potential, among other aspects. This playful and symbolic dimension of the costume is so attractive that it becomes a game shared by both sexes and is, moreover, one of the few aspects of play that remain with us into adulthood. Over the last forty years, children's costumes have been introduced in Spanish schools thanks to the recovery of popular festivals such as carnival after being censored during the Franco dictatorship (1939-1975). The current children's costumes are, to a large extent, an inheritance of the carnival that has reached our days, deformed due to profound historical changes. In this paper we analyze the role of the current children's costume with a historical perspective in order to outline a series of didactic guidelines that aim to recover the creative spirit of the costume from the area of Art Education.