[cat] La forma d’entendre l’avaluació ha variat al llarg de la història educativa.
Inicialment, es considerava un simple mecanisme qualificació. Més endavant,
amb el canvi de societat, l’avaluació va passar a ser objecte d’estudi i actualment
té un significat teòric més ampli que inclou la utilització de l’avaluació com una
eina no simplement per qualificar, sinó per millorar l’aprenentatge de l’alumnat.
Tot i això, actualment molts de centres no aconsegueixen aplicar aquest nou
concepte d’avaluació, i això suposa una gran pèrdua d’oportunitat per millorar
l’ensenyament i l’aprenentatge.
Tenint en compte tot el que s’ha exposat anteriorment, aquest treball s’ha dirigit
cap a un estudi on s’analitzi el paper de l’avaluació en l’assignatura de Biologia i
Geologia de 3 centres d’Educació Secundària Obligatòria (ESO) de Mallorca
(IES Sineu, IES Son Pacs i IES Josep Sureda i Blanes). Per fer-ho, s’ha elaborat
un qüestionari en el que es demana a l’alumnat la percepció que te de l’avaluació
que es fa en l’assignatura. A més, també s’ha passat un qüestionari als docents
de Biologia i Geologia dels centres per tal de conèixer la seva opinió. D’aquesta
manera s’ha vist per exemple que menys de la meitat dels docents te present
l’avaluació durant tota la unitat didàctica i que no coneixen gaire conceptes com
coavaluació i avaluació formativa. En relació a l’alumnat, aquests han manifestat
que creuen que els exàmens i els deures a casa no els hi ajuden gaire a aprendre
i que els hi aniria bé que hi hagués més activitats que comptin per nota, entre
d’altres.
Amb tota la informació recollida en els qüestionaris s’ha elaborat un pla
d’actuació o proposta amb recomanacions per potenciar l’avaluació com una
eina per l’aprenentatge en l’àmbit de la Biologia i Geologia, el qual es facilitarà
als centres esmentats anteriorment. Aquest pla d’actuació inclou l’elaboració
d’un contracte d’estudi entre docent i alumnat, la potenciació de l’avaluació
formativa realitzant un portafolis o carpeta d’aprenentatge, la introducció de
tècniques d’autoavaluació i coavaluació i la realització d’autoavaluacions per part
dels docents.