[cat] La lectura és un procés complex que va més enllà de la conversió grafema i fonema, ja que
aquesta capacitat no implica una posterior comprensió. El procés de lectura té els seus inicis quan
l’infant comença a parlar, sent el llenguatge oral la base de la posterior adquisició de l’habilitat
lectora. Quan un infant presenta alguna dificultat en el llenguatge oral, aquesta dificultat pot afectar
a la resta d’àrees del llenguatge. Aquest és el cas dels infants amb Trastorn Específic del Llenguatge,
un trastorn d’etiologia poc clara en el qual els nins presenten dificultats en l’adquisició del llenguatge
sense presentar dificultats en altres àrees.
En el següent treball realitzarem una revisió teòrica de diferents estudis que analitzen la
capacitat de comprensió lectora i decodificació a infants amb TEL de parla castellana i anglesa. Els
resultats assenyalen la persistència pel que fa a les dificultats lectores tant en llengua castellana com
en llengua anglesa. Els infants amb TEL continuen amb un rendiment lector baix en finalitzar
l’Educació Primària. No succeeix el mateix amb la decodificació a la llengua castellana on aquestes
dificultats pareixen desaparèixer a mesura que l’infant creix, a diferència de la llengua anglesa on sí
que persisteixen.
L’estudi de la capacitat lectora en infants amb TEL és un estudi marcat per l’heterogeneïtat
dels infants, fet que dificulta la seva anàlisi. Per això, és important continuar amb la realització
d’estudis evolutius per tal extreure conclusions de les capacitats esmentades i així poder determinar
les millors estratègies d’ajuda pels infants
[eng] Reading is more than converting a grapheme into a phoneme. The ability to convert doesn’t
imply reading comprehension. The reading process begins when the child starts to speak, this means
that oral language is the beginning of reading comprehension. When a child has an oral language
5
difficulty, this difficulty can affect other areas. This happens with children with Specific Language
Impairment, a disorder that presents an unclear etiology and children don’t have other types of
difficulties such as neurological or cognitive.
In this paper, we will review several studies of reading comprehension and decoding in
Spanish and English children with SLI. The results show how the reading comprehension difficulties
continue at the end of Primary Education in both languages. It doesn’t happen with the ability of
decoding, the Spanish children’s difficulties decoding disappears but in the English Language the
difficulties continue.
The profile of children with SLI is a heterogeneous profile and for this reason, the analysis is
complicated. It’s important to keep working in evolutive studies in order to draw better conclusions
and strategies.