[cat] L'esport escolar és un context ideal per a desenvolupar la personalitat i per obtenir respecte dels iguals. Un esport educatiu que transmet valors de superació personal, esforç i diversió. Actualment, hi ha àmplies evidències que demostren que el fair-play en la iniciació esportiva es veu compromès. La tendència d'imitar el model d’esport professional és una realitat.
Els entrenadors i les entrenadores tenen una extraordinària influència en els esportistes; els seus valors són imitats no només en l'ambient esportiu. Els programes d'intervenció socioeducativa a entrenadors esdevenen una oportunitat per estructurar els valors de l'esport d'iniciació.
L'objectiu general d'aquest estudi va ser demostrar la idoneïtat de la implementació d'una intervenció individualitzada en entrenadors per, posteriorment, millorar l'estil de comunicació i amb això, percebre una millora en el fair-play dels esportistes i una disminució de conductes antisocials en l'esport.
Els Principals resultats i conclusions van ser:
- El factor diversió va millorar després de la intervenció. Van disminuir els factors d'astúcia, engany i victòria després del programa. El factor joc dur va augmentar els seus valors després de la intervenció.
- Hi ha d'haver una continuïtat en aquests programes ja que són vigents les conductes antisocials en l'esport d'iniciació.
- Tots els professionals de l'educació esportiva han de seguir treballant per aconseguir un clima motivacional de mestratge fonamentat en el compromís, l'esforç i l'adquisició de les habilitats.
[spa] El deporte escolar es un contexto ideal para desarrollar la personalidad y para obtener respeto de los iguales. Un deporte educativo que transmite valores de superación personal, esfuerzo y diversión. Actualmente, hay amplias evidencias que demuestran que el fair-play en la iniciación deportiva se ve comprometido. La tendencia de imitar el modelo de deporte profesional es una realidad.
Los entrenadores y las entrenadoras tienen una extraordinaria influencia en los deportistas; sus valores son imitados no solo en el ambiente deportivo. Los programas de intervención socioeducativa a entrenadores se convierten en una oportunidad para estructurar los valores del deporte de iniciación.
E
l objetivo general de este estudio fue d emostrar la idoneidad de la
implementación de una intervención individualizada en entrenadores para,
posteriormente, mejorar el estilo de comunicación y con ello, percibir una mejora en el
fair play de los deportistas y una disminución de conductas antisoc iales en el deporte.
Los principal
e s resultados y conclusions fueron:
- El factor diversión mejoró tras la intervención. Disminuyeron los factores de
astucia, engaño y victoria después del programa. El factor juego duro
aumentó sus valores tras la intervenci ón.
- Debe haber una continuidad en estos programas ya que son vigentes las
conductas antisociales en el deporte de iniciación.
- Todos los profesionales de la educación deportiva deben seguir trabajando
para conseguir un clima motivacional de maestría fundame ntado en el
compromiso, el esfuerzo y la adquisición de las habilidades.
[eng] School sports are an ideal context to develop personality and to obtain respect from equals. An educational sport that transmits values of self-improvement, effort and fun. Currently, there is ample evidence to show that fairplay in youth sports is compromised. The tendency to imitate the professional sport model is evidence.
Coaches have an extraordinary influence on athletes; their values are imitated not only in the sports environment. The programs of socioeducational intervention to trainers become an opportunity to structure the values of the initiation sport.
The general objective of this study was to demonstrate the suitability of the implementation of an individualized intervention in trainers to subsequently improve the communication style and with that, perceive an improvement in the fair-play of athletes and a decrease in antisocial behaviors in sport.
The main results and conclusions were:
- The fun factor improved after the intervention. Gamesmanship, cheating and victory factors decreased after the program. The hard play factor increased its values after the intervention.
- There must be continuity in these programs since antisocial behaviors are in force in youth sports.
- All sports education professionals must continue working to achieve a motivational climate of expertise based on commitment, effort and acquisition of skills.