[cat] El present treball es tracta d’una proposta educativa per a ampliar i
complementar la unitat didàctica sobre la dictadura franquista a Espanya i a les
Illes Balears, amb la creació d’una sèrie d’activitats adreçades al context de
l’IES Binissalem i el mateix poble, per conèixer els canvis que s’han donat al
llarg d’aquesta època fins a l’actualitat a través de l’observació de fotografies
de l’entorn local.
Es tracta d’una proposta innovadora que permet a l’alumnat conèixer el seu
entorn i aprofundir en el coneixement de la història local, que a vegades passa
desapercebut a les unitats didàctiques. Així, aquesta proposta educativa
s’elabora amb l’objectiu d’incloure aquest estudi de la localitat i motivar a
l’alumnat a descobrir el seu entorn en el passat i poder observar i aprendre com
ha canviat el poble, la seva gent, així com els costums, la vestimenta, l’oci... que
pot observar a través del material fotogràfic, així com aprendre a tractar-lo,
conservar-lo i divulgar-lo.
D’aquesta manera, per a confirmar la viabilitat d’aquesta proposta, s’analitza el
context de l’IES i del seu alumnat, l’aplicació d’aquestes activitats així com la
importància de la fotografia com a font per a la història i per a la història local i
la rellevància de la fotografia com a recurs didàctic, ja que amb ella es pot
investigar, reflexionar i comprendre la transformació, amb els canvis i
continuïtats del poble i de la seva comunitat.