[cat] El present treball pretén donar visibilitat a la necessitat de canvis metodològics
en el sistema educatiu a fi que aquest es pugui adaptar a una societat en
constant evolució i que demanda a més de l’adquisició de continguts, altres
capacitats com saber fer, saber ser i saber com i recolzar un procés
d’ensenyament-aprenentatge significatiu i perdurable, que tengui en compte les
capacitats i coneixements previs dels alumnes1 i que faciliti l’espai i
l’acompanyament adequat a fi que aquests puguin construir i desenvolupar les
competències personals, socials i professionals més idònies per analitzar,
raonar i donar una resposta adequada a varietat de situacions.
La proposta educativa que es planteja segueix la línia de les metodologies
actives, en concret de l’Aprenentatge-Servei (ApS) que basa el procés
d’ensenyament-aprenentatge en la resolució de problemes, la participació activa
de l’estudiant en tot el procés, l’adquisició de competències relacionades amb el
currículum i altres de desenvolupament personal i finalment permet dur a terme
un servei que incideixi en un entorn real i proper a l’alumne, el qual ha pogut
conèixer i amb el que ha pogut interactuar afavorint així la seva motivació,
implicació, empatia, solidaritat, esperit crític i compromís social. Trets que es
valoren especialment rellevants en el camp de la intervenció social, futur entorn
professional dels alumnes del cicle formatiu d’Integració Social que han inspirat
aquest projecte.