[cat] La música és una disciplina pràctica, encara que en el camp de l’educació
sempre s’ha vist com una assignatura teòrica, ja que sempre s’ha tractat des del
punt de vista d’història de la música i no tant en la pràctica i creativitat de
l’alumnat. A més, aquesta sempre ha estat menyspreada a dins el sistema
educatiu, i de cada vegada més. Fet que es pot observar en la disminució
significativa de la càrrega lectiva en cada sistema educatiu que s’implementa.
Per tant, aquest treball consistirà en resoldre aquesta problemàtica i aportar
possibles solucions per fer d’aquesta una assignatura motivadora pels
adolescents, així com demostrar una aplicació pràctica per tal de deixar de banda
l’educació tradicional a la nostra àrea i apostar per una metodologia innovadora.
Per la qual cosa, l’objectiu d’aquest treball és demostrar la possibilitat de fer un
canvi de paradigma en la metodologia que utilitzem a dins l’aula perquè tant els
nostres alumnes com també els centres valorin la utilitat de la nostra assignatura.
Per arribar a aquest punt, el primer apartat de l’estat de la qüestió del treball
consistirà en una recerca bibliogràfica sobre la importància de la música a nivell
neurocientífic en el dia a dia de les persones i, en particular, en el sistema
educatiu. És a dir, es presenta la importància de l’assignatura de música a dins
el sistema educatiu en el desenvolupament integral de l’alumnat a tots els nivells
(emocional, físic, cognitiu i social).
Tot seguit, en el segon apartat de l’estat de la qüestió veurem quines són les
noves metodologies que s’han implementat en els darrers anys i les que van
sorgint en l’actualitat per tal d’aconseguir el canvi de mirada cap a una educació
on els alumnes són els protagonistes de la seva educació i, així, aconseguir
mantenir la seva motivació per aprendre.
Finalment, en el desenvolupament de la proposta hi es desenvoluparà una
proposta d’innovació metodològica en l’àrea de música a partir de la recerca
anterior per tal de mostrar una aplicació pràctica i real de possible solució del
problema plantejat inicialment, per aconseguir l’objectiu de fer d’aquesta una
assignatura significativa i motivadora per tota la comunitat educativa.