[esp] En el trabajo que acontece se estudiará la metodología del Aprendizaje Basado
en Problemas (ABP). El trabajo constará de dos partes: la primera parte
constituye una justificación teórica del por qué es tan importante el ABP y qué
puede aportar a la enseñanza. Se hablará de qué es el ABP y cómo se habría
de implantar en el ámbito de las matemáticas. También se comparará con las
metodologías tradicionales de la enseñanza que históricamente se han aplicado
en matemáticas y se argumentarán las ventajas del ABP aportadas al
aprendizaje del alumno. La segunda parte se centra en la aplicación práctica de
la metodología en el IES Madina Mayurqa. Finalmente, se extraerán unas
conclusiones para establecer si la propuesta es realmente aplicable en un centro
de educación secundaria.
[eng] This research approaches the Problem-Based Learning (PBL) methodology and
it has been divided into two complementary parts. First, a theoretical background
presents the importance of this method and its benefits for the educational
system. In this section, the PBL definition and its implementation in mathematics
are examined, followed by a comparison between this innovative method and
other traditional teaching perspectives used in mathematics throughout the
history of education. With this in mind, the first part of the study concludes with a
discussion on the advantages that PBL could provide to the student learning
process. The second part of this research consists of a practical application of
this method in IES Madina Mayurqa. Finally, the overall study leads to the
opportunity of concluding the real effectiveness of applying this method in
secondary schools.