[cat] La comprensió lectora entre els nostres alumnes de secundària és molt feble, tal i com
reflecteixen les proves PISA. L’hàbit lector s’ha perdut i les nostres aules estan
minades de lectors febles. Analitzarem els factors que influeixen aquest fet, com, per
exemple, la pèrdua de models de lectura a casa, l’excés de pantalles i d’informació,
la instantaneïtat, etc. Amb la presentació d’aquest context i després de repassar què
implica un pla lector, volem fer una proposta didàctica de pla lector aplicat a un institut
concret de Palma, l’IES Nou Llevant. Es pretén amb aquest pla lector, i atenent les
característiques específiques del centre, despertar la curiositat per la lectura i intentar
que l’alumnat desenvolupi estratègies de comprensió lectora perquè esdevinguin
lectors independents i autosuficients. Per això, hem conegut la realitat del centre i la
disposició del professorat a través d’un qüestionari per dur endavant un pla lector que
requereix de la participació de tota la comunitat educativa, incloent-hi famílies i agents
socials. En ell, l’alumnat treballarà la lectura de manera transversal, dinàmica i lliure
a totes les assignatures del currículum. Finalment, revisarem l’assoliment dels
objectius plantejats.