[cat] El present estudi sorgeix de la necessitat d’investigar com l’orientació educativa
a l’etapa d’educació secundària actua davant la diversitat de l’alumnat. Per
trobar resposta a aquesta pregunta es planteja un objectiu general juntament
amb uns objectius específics que encaminen i engeguen una curosa recerca
bibliogràfica per conèixer la realitat que es pretén conèixer. El resultat de
l’anàlisi, partint d’una perspectiva inclusiva, visibilitza que la pràctica
orientadora a secundària, malgrat les intencions siguin bones, parteix d’un rol
que promou propostes i situacions que acaben sent segregadores. Per donar-hi
resposta, es presenta una proposta d’intervenció concreta per un centre de
secundària, el qual pretén redefinir el rol de l’orientador/a educatiu/va per a que
aquest estigui al servei de la inclusió i innovació educativa.
[spa] El presente estudio surge de la necesidad de investigar cómo la orientación
educativa en la etapa de educación secundaria actúa ante la diversidad del
alumnado. Para encontrar respuesta a esta pregunta se plantea un objetivo
general junto con unos objetivos específicos que encaminan y ponen en
marcha una cuidadosa investigación bibliográfica para conocer la realidad que
se pretende conocer. El resultado del análisis, partiendo de una perspectiva
inclusiva, visibiliza que la práctica orientadora en secundaria, a pesar de las
intenciones sean buenas, parte de un rol que promueve propuestas y
situaciones que terminan siendo segregadoras. Para dar respuesta, se
presenta una propuesta de intervención concreta para un centro de secundaria,
el cual pretende redefinir el rol del orientador/a educativo/a para que éste esté
al servicio de la inclusión e innovación educativa.