[cat] El present treball vol ser una eina educativa per a apropar l’obra arquitectònica
palmesana de l’arquitecte Gaspar Bennàssar, conegut popularment com
“s’arquitecte”, als alumnes de segon de Batxillerat que cursin l’assignatura
d’Història de l’Art. Bennàssar és reconegut com l’arquitecte més important de
Balears durant el segle XX. La petjada de la seva obra a Ciutat és nombrosa i,
en aquesta presentació, proposem un recorregut per les principals obres que
podem gaudir actualment. Amb motiu d’aquesta activitat apropem també tot
l’alumnat a un dels moviments artístics més importants a l’arxipèlag, el
modernisme, i connectem les illes amb l’entorn immediat europeu al qual pertany.
S’analitzen també quines destreses es volen potenciar en l’alumnat, i es va més
enllà de les merament educatives, ja que tindrem present, principalment, millorar
la capacitat d’adaptació a l’entorn cultural i humà que ens envolta, promovent el
compromís social, la col·laboració i l’empatia entre d’altres.
El treball inclou un “dossier de l’alumne” on hi haurà un breu resum de tot el
recorregut, amb un qüestionari que els alumnes hauran de respondre durant la
jornada. Al final del recorregut es formularan les preguntes finals que s’hauran
de lliurar l’endemà al professor per poder-ne avaluar les totes respostes. A més,
els alumnes també hauran de generar una tasca en grups d’experts que
consistirà en l’elaboració d’un tríptic turístic sobre l’obra d’en Bennàssar. Per
acabar ofereixo unes conclusions generals on exposo grosso modo quin és el
fruit que s’espera d’aquesta sortida i quines finalitats últimes té.
[eng] The present work aims to be an educational tool to bring the architectural work of
Palma's architect Gaspar Bennàssar, popularly known as "s'arquitecte", to
second-year high school students taking the subject of art history. In fact, he is
recognized as the most important architect in the Balearic Islands during the 20th
century. The footprint of his work in the city is numerous and we propose a tour
of the main works, which we can currently enjoy. On the occasion of this activity,
we also bring all the students closer to one of the most important artistic
movements in the archipelago, modernism, and connect the islands with the
immediate European environment to which they belong.
We also analyse what skills we want to promote in students, and goes beyond
the merely educational, as we will focus on improving the ability to adapt to the
cultural and human environment around us, promoting social commitment,
collaboration and empathy towards others. The work includes a "student dossier"
where there will be a brief summary of the entire route with a questionnaire to be
answered during the day. At the end of the tour, some final questions will be asked which must be handed in the next day to the teacher and which will be
evaluated by the teacher. In addition to a task in groups of experts that will consist
of the elaboration of a tourist triptych on the work of Bennàssar. Finally, I offer
some general conclusions where I set out roughly what is the expected profit of
this outing and what its ultimate purposes are.