[cat] El present document plasma una proposta d’actualització metodològica a
l’apartat pràctic del bloc de contingut d’electricitat i electrònica present a la
matèria de Tecnologia dintre del marc de l’Educació Secundària Obligatòria.
L’objectiu principal és fonamentar la part pràctica d’aquests blocs de contingut
amb dispositius electrònics programables i que l’alumnat estigui en contacte amb
aquests des del principi de la seva etapa educativa. Per aconseguir aquesta
finalitat es proposa la utilització de plataformes electròniques programables
basades en microcontrolador com Arduino, que és la més famosa. Encara així,
tot el desenvolupament d’aquest document és igualment aplicable a plataformes
basades en microprocessador com RasberryPi.
La corrent pedagògica constructivista és la utilitzada com a fil conductor d’aquest
estudi on es pretén potenciar l’aprenentatge transferible i el sentit emprenedor
de l’alumnat obrint un món infinit de possibilitats de disseny amb aquesta
plataforma electrònica. A més, es pot tractar amb la mateixa facilitat la vessant
de programari i de maquinari, ja que aquestes plataformes contenen els elements
bàsics com resistències, condensadors, transistors, reguladors de tensió,
transformadors de tensió, corrent continu i corrent alterna, fonamentals en
l’estudi del maquinari d’un sistema electrònic i part del bloc de continguts. A més,
trobem un sistema de programació molt versàtil que pot anar des de la
programació més purista en C++ fins a un sistema de programació molt visual i
intuïtiu com és la programació per blocs o Scratch.
Així, es tracta d’una proposta idònia perquè l’alumnat pugui desenvolupar unes
competències tecnològiques adaptades a les necessitats del món actual i fer de
la Tecnologia una matèria que tingui la mateixa importància a les aules com la té
a Silicon Valley.