[cat] El treball de fi de màster que es presenta té la finalitat de revisar la metodologia
emprada pels docents per a l’ensenyament de la formulació i nomenclatura
inorgànica IUPAC dintre les aules. Durant aquesta revisió s’ha detectat la falta
de motivació i d’interès dels alumnes per aquest contingut de la física i química,
que pot ser degut, probablement, a la utilització d’una metodologia tradicional.
Aquesta falta d’interès se sol traduir en uns rendiments acadèmics baixos i baixa
incorporació dels alumnes a estudis de grau de la branca de ciències. Per aquest
motiu, es troba interessant la inclusió de noves metodologies per a
l’ensenyament d’aquest contingut. Durant la recerca d’antecedents, s’han trobat
diversos autors que han emprat recursos TIC i diferents jocs per a l’ensenyament
de la nomenclatura inorgànica a les aules, concloent que ha hagut una millora
significativa en l’aprenentatge de la nomenclatura per part dels alumnes.
En el present treball es proposa la introducció d’una nova proposta metodològica
basada en una analogia, per a l’ensenyament de la formulació i nomenclatura
inorgànica als cursos superiors d’ESO (3r i 4t). A més a més, s’inclourà una
activitat, en la qual es complementen els recursos TIC i la creació d’un context
real. Aquest context es fonamentarà en la següent història:
‘’A un pis de Marratxí, una dona ha estat assassinada amb una substància
química i la policia ha d’intentar esbrinar de quina substància química es tracta.
L’alumnat haurà de superar petites proves relacionades amb la formulació i
nomenclatura de química inorgànica que els permetran aconseguir certes
informacions per descobrir la fórmula del compost químic responsable de la mort
de la dona assassinada’’.
La creació d’una història real i l’aprenentatge emprant recursos TIC i jocs pot
potenciar la motivació intrínseca i extrínseca de l’alumnat que pot concloure en
una millora de l’ensenyament-aprenentatge de la nomenclatura inorgànica.