[cat] Amb aquest treball es pretén desenvolupar una proposta realista d'intervenció a
4t curs de l'ESO per a l'aprenentatge dels tipus d’energia i la seva transformació
i conservació mitjançant una de les diverses metodologies d'aprenentatge actiu:
l'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP).
Per això, es realitzarà una recerca dels orígens, fonaments, evolució i aspectes
més rellevants del ABP així com beneficis i possibles limitacions. A continuació,
i partir d'aquesta base teòrica, es detallarà la proposta d’intervenció.
La proposta d'intervenció està centrada en un projecte contextualitzat en l'entorn
conegut de l'alumnat, de caràcter pràctic i cooperatiu. S'especifiquen els
continguts de la unitat, les competències a treballar i es marquen els objectius
didàctics. Seguint el fixat, es proposen diverses activitats individuals i grupals per
a cada fase del projecte. L'avaluació es basa en una sèrie de rúbriques que
permeten coavaluar i autoavaluar la consecució d'actituds, aprenentatges i
competències.
Finalment, es conclou que la metodologia ABP pot ser útil i eficaç per a millorar
el rendiment i motivació dels alumnes i per a fomentar la seva implicació en el
procés d'ensenyament-aprenentatge de la física i química des d'una proposta
dinàmica, flexible, significativa i amb grans possibilitats de transferència a altres
cursos i matèries.