[cat] El present document representa el Treball Final de Màster (TFM) desenvolupat
pel Màster de Formació del Professorat de la Universitat de les Illes Balears.
El treball ha tingut com eix vertebrador el concepte de motivació en l'etapa
educativa de l'ESO. En aquest sentit es comença amb una justificació de per què
es considera important que els alumnes estiguin motivats, especialment en
l'etapa educativa d'ESO.
El treball es pot dividir en dues parts principals. Una primera part fa un repàs de
la literatura consultada on es recull com s'ha abordat aquesta qüestió. Quins són
els mecanismes per avaluar el grau de motivació de l’alumnat, els motius que hi
ha darrere del grau de motivació o quines estratègies es poden adoptar per
potenciar la motivació han estat els punts claus d'aquesta tasca de recerca.
La segona part del treball és el desenvolupament de la proposta que ha significat
una implementació pràctica de la revisió teòrica de la primera part. Aquesta
implementació ha considerat com a marc de referència l’assignatura de
matemàtiques en el cicle d’ESO. Aquesta implementació pràctica s'ha
materialitzat en els següents punts:
• Una concreció d'eines enfocades a determinar el tipus de la motivació de
l’alumnat en vers les matemàtiques, els interessos, les expectatives i el
clima motivacional de l'aula.
• La definició d'una metodologia que té com a objectiu mantenir i/o
incrementar el grau de motivació de l’alumnat. Aquesta metodologia es
basa en pautes, estratègies i dinàmiques dissenyades per estimular
diferents orientacions motivacionals de l’alumnat. S’ha utilitzat la unitat de
proporcionalitat numèrica creada a un classroom per presentar exemples.
La pretensió d'aquest treball és oferir un apropament al concepte de motivació
en una aula de matemàtiques d'ESO. Pot ser una bona introducció pel
professorat novell, per l’alumnat del màster o per qualsevol amb una inquietud
en vers aquesta temàtica.