[cat] Existeix un interès generalitzat per la lectura com a font d'aprenentatge tant dins
com fora del sistema educatiu. No obstant això, l'hàbit i la capacitat lectora dels
adolescents no sembla complir l’expectativa. D'altra banda, les crisis actuals i la
necessitat d'adaptar l'ensenyament a noves realitats socials, econòmiques i
ambientals requereixen un tractament global del coneixement i les
competències. Llavors considerant el creixent interès per les metodologies
constructivistes i l'ensenyament de continguts a través de contextos reals es
pretén fer una proposta general de pla lector per un centre d'educació
secundària. El present treball desenvolupa específicament dins aquest pla una
guia de lectura per al llibre L'ós polar que se'n va anar a la platja: ecologia per a
despistats de l'autor Valentín Coronel. El treball es centra en estratègies de
lectura cooperativa i comprensiva basades en estudis científics. Aquesta conté
activitats per a treballar els diferents capítols amb l'alumnat. Es contempla la
feina conjunta de les àrees de Biologia Geologia i Llengua Catalana i Literatura
en l'execució dins l'aula. Finalment es planteja una eina d'avaluació de la
mateixa proposta per tal de comrpovar-ne l’eficàcia.