[cat] L’objectiu d’aquest treball és desenvolupar noves eines per a
l’aprenentatge bast en jocs (ABJ). La revisió bibliogràfica prèvia ha servit per
emfatitzar la utilitat d’aquest tipus de metodologies per fomentar un aprenentatge
vertader de l’alumne, així com per generar climes motivacionals de tipus intrínsec
a l’aula. El treball d’investigació ha permès obtenir una nova eina didàctica per a
l’ABJ a partir de l’adaptació d’un joc de taula disponible comercialment. Aquest
nou joc educatiu pot servir tant pel desenvolupament d’activitats puntuals dins
l’aula com el d’una unitat didàctica en la seva totalitat. Les característiques de la
nova eina dissenyada també permeten abordar l’avaluació del procés
d’aprenentatge de l’alumnat de manera efectiva. En darrera instància, s’ha
dissenyat un conjunt d’eines per avaluar el procés d’aplicació de l’eina a les aules
així com la seva recepció per part de l’alumnat i el professorat.
[eng] The main aim of this work was to develop new tools for game-based
learning (GBL). A bibliographic review emphasized the usefulness of active
methodologies in promote true student learning as well as in generating intrinsic
motivational environments in education. The research work lead to the obtaining
of a new didactic tool for GBL, this was achieved through the adaptation of a
commercially available board game. The new educational game can be used
both for the treatment of simple concepts as well as for the development of whole
didactic units. The specifications of the newly designed tool also make it possible
to address the assessment of the student learning process effectively. Ultimately,
a set of tools has been designed in order to evaluate the process of applying the
designed tool in education environments as well as its reception by students and
teachers.