[cat] L’objectiu d’aquest treball és estudiar la utilitat dels paisatges d’aprenentatge per
atendre la diversitat a l’aula. Els paisatges d’aprenentatge són una nova eina de
programació curricular que utilitza les noves tecnologies per dissenyar un mapa
visual amb diferents itineraris d’activitats. Aquestes activitats es classifiquen en
una matriu que combina les destreses de la Taxonomia de Bloom amb les
Intel·ligències múltiples de Gardner. En la proposta d’aquest treball s’ha dut a
terme una anàlisi comparativa de les plataformes actuals per crear paisatges
d’aprenentatge. Amb la plataforma més adequada, s’han dissenyat dos
paisatges d’aprenentatge per dos nivells educatius diferents. S’ha pogut
comprovar que aquesta nova eina permet atendre la diversitat des d’un punt de
vista inclusiu ja que se centra en detectar les diferents intel·ligències o habilitats
dels alumnes i no en les seves mancances. A més, els paisatges d’aprenentatge
també permeten introduir elements de gamificació i estructures d’aprenentatge
cooperatiu que afavoreixen encara més la inclusió de tot l’alumnat.
[eng] The aim of this work is to study the usefulness of learning landscapes in attending
diversity in the classroom. Learning landscapes are a new curriculum
programming tool that uses new technologies to design a visual map with
different activity itineraries. These activities are classified into a matrix that
combines the skills of Bloom's Taxonomy with Gardner's Multiple Intelligences.
In the proposal for this work, a comparative analysis of current platforms for
designing learning landscapes has been carried out. Using the most appropriate
platform, two learning landscapes have been designed for two different
educational levels. It has been shown that this new tool allows us to attend
diversity from an inclusive perspective as it focuses on detecting different
intelligences or abilities of students and not on their shortcomings. Moreover,
learning landscapes also allow the introduction of gamification elements and
cooperative learning structures that further promote the inclusion of all students.