[cat] El present treball analitza, des de l’àmbit educatiu, la influència del
desemparament en el procés de desenvolupament integral de l’adolescent.
Centrant-se a Mallorca, concretament en l’etapa d’Educació Secundària
Obligatòria, es vol esbrinar quin és el procediment més adient davant
l’heterogeneïtat del maltractament infantil i juvenil i quins són els principals
factors que desencadenen aquesta desprotecció, per tal de poder potenciar el
rol de l’orientador cap a la prevenció o si escau, posar en marxa el Protocol Marc
Interdisciplinari d’Actuacions en casos de Maltractament Infantil a les Illes
Balears. Així doncs, per una banda, es presenta l’itinerari a seguir davant una
possible situació de desemparament, on s’expliquen les diferents passes que
s’han de dur a terme i les responsabilitats que té el centre educatiu, i
concretament el Departament d’Orientació, en relació amb les institucions
encarregades del protocol, com també amb l’adolescent i la família.
Per altra banda, i com objectiu principal d’aquest treball, s’elabora una
proposta didàctica amb la finalitat de sensibilitzar a la comunitat educativa sobre
el maltractament infantil i juvenil i oferir-ne evidència empírica amb la finalitat de
presentar un programa preventiu basat en l’evidència. Finalment, l’orientador
haurà de facilitar una formació als docents conscienciant sobre la Teoria de les
Necessitats Infantils Bàsiques perquè puguin conèixer els indicadors i facilitar la
detecció de casos de desprotecció. Les conclusions van lligades directament
amb l’empoderament de l’alumne de secundària, potenciant el treball en xarxa
amb els serveis de protecció de menors, els serveis socials comunitaris i el centre
de salut, entre altres serveis externs, per tal de proporcionar l’ajuda necessària
per protegir i defensar els drets dels adolescents.