[cat] L’anàlisi dels programes familiars basats en evidències científiques proporciona
un bon context per a què els professionals de la Integració Social creïn
estratègies que els permetin dissenyar una intervenció de major qualitat dins
l’àmbit familiar, ja que els aporta instruments per a avaluar les seves
estratègies professionals.
El present treball conté un marc teòric i una proposta pràctica centrada en
programes familiars. Els continguts del marc teòric versen en torn a tipologia de
famílies i unitats de convivència, a més dels aspectes de la intervenció social
com la prevenció a les famílies relacionats. També continguts relacionats amb
la intervenció socioeducativa amb famílies, com per exemple la implicació
d’aquestes, els programes familiars basats en la evidència científica, i els tipus
de programes familiars.
L’objectiu de la proposta pràctica que segueix al marc teòric està dirigit a què
els alumnes de Formació Professional de cicle superior de Tècnic en Integració
social coneguin els programes familiars basats en evidències científiques i els
relacionin amb les tasques professionals dins l’àmbit de l’atenció a les unitats
de convivència.
L’aprenentatge basat en reptes és la metodologia triada en aquesta proposta
pràctica, ja que aquesta metodologia ajudarà als alumnes a assolir les
competències professionals, socials i personals en vers del tema dels
programes familiars basats en evidències científiques. La proposta creada es
programa en sis reptes dirigits als alumnes. Aquests treballaran conceptes
relacionats amb els programes familiars basats en evidència científica. Aquest
apropament els ajudarà a crear estratègies professionals per les intervencions
familiars.
En aquest treball, es proposa què els Tècnics d’Integració social desenvolupin
un paper important, que actualment no tenen, en l’àmbit de la implementació
dels programes familiars basats en evidències científiques, perquè aquests
professionals estan en contacte directe i continu amb la família. Per aquest
motiu, haurien de ser una figura més a l’hora de millorar l’avaluació de les
competències i habilitats parentals assolides als nuclis familiars dins dels
programes familiars.
Per acabar el treball conclou què els integradors socials poden realitzar
intervencions al camp dels programes familiars basats en evidències
científiques i per això potser una bona unitat de treball per poder desenvolupar
al seu currículum.
[eng] The analysis of family programs based on scientific evidence provides a good
context for Social Integration professionals to create strategies that allow them
to design a higher quality intervention within the family, as it provides them with
tools to evaluate their professional strategies.
The present work contains a theoretical framework and a practical proposal
focused on family programs. The contents of the theoretical framework revolve
around the typology of families and cohabitation units, as well as aspects of
social intervention such as prevention in related families. Also contents related
to the socio-educational intervention with families, such as their involvement,
family programs based on scientific evidence, and the types of family programs.
The aim of the practical proposal that follows the theoretical framework is aimed
at students of vocational training of higher cycle of Technician in Social
Integration know the family programs based on scientific evidence and relate
them to professional tasks in the field of attention to the coexistence units.
Challenge-based learning is the methodology chosen in this practical proposal,
as this methodology will help students to acquire professional, social and
personal competencies in relation to the topic of family programs based on
scientific evidence. The proposal created is programmed in six goals for
students. These will work on concepts related to family programs based on
scientific evidence. This approach will help them create professional strategies
for family interventions.
In this work, it is proposed that Social Integration Technicians play an important
role, which they currently do not have, in the field of implementation of family
programs based on scientific evidence, because these professionals are in
direct and continuous contact with the family. For this reason, they should be
one more character in improving the assessment of parenting skills and abilities
acquired in households within family programs.
To conclude the work concludes that social integrators can make interventions
in the field of family programs based on scientific evidence and therefore
perhaps a good unit of work to develop in their curriculum.